A A A

Digitalizarea justiției. Raportarea statistică electronică, implementată cu succes în instanțele-pilot

01 Iulie 2020 | 23

Rapoartele de statistică judiciară pe suport de hârtie pot deveni în curând istorie. Cu suportul Programului USAID pentru Justiție Transparentă, un nou Modul de Raportare Statistică Electronică (MRSE), a fost cu succes pilotat în perioada ianuarie – mai 2020, în cadrul Curții de Apel Comrat și instanțele din circumscripția sa – judecătoriile Comrat și Cimișlia. În urma pilotării, MRSE a fost perfecționat și poate fi pus în aplicare în cadrul tuturor instanțelor judecătorești din Republica Moldova. Astfel, dacă până nu demult, întocmirea rapoartelor statistice s-a făcut doar pe suport de hârtie și era un proces anevoios, care necesita foarte mult timp și resurse considerabile, odată cu implementarea MRSE, generarea rapoartelor statistice complexe va deveni un proces automatizat și rapid.

Rezultatele pilotării au fost prezentate pe data de 29 mai 2020, în cadrul unei ședințe online, convocate de către reprezentanții Programului USAID pentru Justiție Transparentă, cu participarea responsabililor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (SCM), a Agenției de Administrare a Instanțelor Judecătorești (AAIJ) și a instanțelor-pilot. Părțile beneficiare au apreciat utilitatea raportării statistice electronice și au susținut implementarea acesteia la nivelul întregului sistem judecătoresc, concomitent cu excluderea raportărilor pe suport de hârtie până la sfârșitul anului 2020. Având în vedere eficiența demonstrată a noului sistem de raportare electronică, pilotarea a fost extinsă în regiunea de nord a țării, în cadrul Curții de Apel Bălți și a Judecătoriile Bălți, Drochia, Edineț și Soroca. În acest sens, de către CSM a fost adoptată o hotărâre, în data de 2 iunie 2020. Astfel, până în luna august 2020, eforturile conjugate ale Programului USAID pentru Justiție Transparentă și a instanțelor pilot vor permite utilizarea MRSE în alte cinci instanțe judecătorești din țară.

MRSE reprezintă o componentă a noului Program Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD) care a fost dezvoltată și implementată cu suportul Programului USAID pentru Justiție Transparentă. Până în prezent, cu implicarea celor trei instanțe-pilot, au fost testate și finalizate 111 tipuri de rapoarte statistice pentru instanțele de fond și curțile de apel. MRSE permite instanțelor de judecată să genereze online date statistice complexe în baza informațiilor conținute în PIGD. În același timp, MRSE oferă CSM și AAIJ posibilitatea să monitorizeze și evalueze periodic performanța instanțelor judecătorești. Noul mecanism de raportare oferă flexibilitatea creării mai multor categorii de rapoarte statistice cu caracter general și specific, planificate și la cerere. MRSE pune la dispoziția angajaților instanței filtre de căutare specifice, informația necesară fiind disponibilă în baza mai multor criterii, ca de exemplu indicele și categoria dosarelor, denumirea instanței sau numele judecătorului și altele. În același timp, funcționalitățile avansate ale MRSE permit generarea rapoartelor statistice pentru orice perioadă selectată de către utilizator.

În acest mod, sistemul judecătoresc din Moldova face un salt important în direcția automatizării și eficientizării activității judiciare.

Viteza proceselor de lucru din cadrul instanțelor, îmbunătățită semnificativ

Beneficiile noului PIGD sunt apreciate de către un număr mare de angajați ai instanțelor judecătorești. Comparând versiunea inițială a Programului de Gestionare a Dosarelor (PGD) cu varianta PIGD-ului modernizat, Valentina Diacenco, șefa Secretariatului Curții de Apel Comrat, a remarcat progresele înregistrate în domeniul eficientizării activității Curții de Apel Comrat după instalarea noului PIGD în ianuarie 2019:

”PIGD – ul modernizat a îmbunătățit semnificativ viteza tuturor proceselor judiciare, de la depunerea dosarelor și până la soluționare, datorită numeroaselor funcționalități dezvoltate în cadrul Programului, în special interoperabilitatea cu sistemele și bazele de date ale altor agenții de stat. Datorită noului PIGD, nu mai este necesar să introducem manual o multitudine de date în registrele sau formularele instanțelor. Aceasta ne permite să ne concentrăm asupra calității serviciilor prestate, fără a irosi timpul cu o mulțime de documente.”

Sursa

https://www.justitietransparenta.md